I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, July 24, 2010

TEH UNCANG MEMBAHAYAKAN KESIHATAN



Asal mula teh celup
Anda minum teh? Teh celup atau teh tubruk? Sudah barang tentu dengan alasan kepraktisan, banyak orang yang lebih memilih teh celup.
Secara tidak sengaja teh celup ditemui oleh Thomas Sullivan, seorang peniaga teh dan kopi dari New York, dia menghantar sample teh dalam poket sutera kecil kepada para pelanggannya. Dia menggunakan beg sutera kerana alasan ekonomi, kalau menggunakan tin, selain kos pembuatannya lebih mahal, teh yang dikemas juga harus lebih banyak.
Pada awalnya para pelanggan Thomas bingung dengan bungkusan baru ini. Mereka menganggap bungkusan ini sama saja dengan teh yang dimasukkan ke dalam penapis metal, mereka langsung melemparkan begitu saja bungkusan tersebut ke dalam air panas. Baru kemudian mereka menyedari bahawa ternyata bungkusan tersebut cukup praktikal untuk melembutkan teh secara terus. Mereka menganggap ini lebih praktikal kerana tidak perlu membersihkan penapis teh atau jag. Selesai diseduh, bungkusan berikut tehnya bisa langsung dibuang. Lama-kelamaan permintaan sample teh dalam kemasan makin banyak, dan pada akhirnya Thomas Sullivan menyedari bahawa ini boleh menjadi dagangan yang menguntungkan. Teh celupnya mula dipasarkan secara komersial pada tahun 1904, dan dengan segera popularitinya tersebar ke seluruh penjuru dunia.
Akan tetapi, disedari juga, bungkusan tersebut membawa problem sendiri: Kualiti aroma dan rasa. Daun teh, memerlukan bilik untuk mengembang, sehingga bisa mengeluarkan aroma dan rasa yang optimum. Solusinya adalah untuk membuat kemasan lebih besar , dan daun teh yang digunakan ukurannya yang paling kecil. Saiz ini dikenali dengan nama Fanning dan Dust yang merupakan tahap terendah dari kelayakan high teh. Saiz yang kecil menyebabkan zat tannin lebih cepat keluar, sehingga menimbulkan rasa pahit.
Bagaimanapun, aroma dan rasa terbaik akan keluar dari hasil seduhan loose tea atau teh tubruk. Jadi kalau anda memang ingin meningkatkan apresiasi anda terhadap teh, mulailah beralih ke loose tea. Dari segi kepraktisan, memang lebih repot. Tetapi ritual penyeduhan teh merupakan sebahagian dari seni teh itu sendiri. Dan jangan lupa untuk tidak membiarkan pulpa teh tetap di dalam jag atau cawan anda.
Namun seiring perkembangan zaman, poket teh kemudian berganti, dari sutera ke kertas, inilah yang kemudian menimbulkan masalah.

Teh celup masa sekarang
Teh celup terdiri daripada ramuan teh, yang kemudian untuk menambah keharumannya, di Indonesia biasanya dicampur melati, yang kesemuanya dikemas dalam poket kecil.
tehnya sendiri tidak berbahaya, yang berbahaya adalah beg kertas bungkusan. Poket teh terbuat dari kertas kecil berserat renggang , - seperti sudah disebut di depan, pada masa awalnya koceknya diperbuat dari sutera atau nylon-yang diisi dengan daun teh, agar dapat membru teh dengan hemat dan praktis. Daun tehnya tetap berada di dalam poket ketika teh diseduh dengan air panas, membuatnya sangat mudah mengeluarkan dan membuang daun teh yang sudah diseduh itu, membru teh menjadi semakin mudah kerana poket itu diikatkan pada selembar benang dengan label kertas di hujung yang lain. Jadi benang ini juga berfungsi sebagai alat untuk tenggelamkan daun teh dan mengangkatnya.

Bahaya Chlorine
Pada umumnya kertas dibuat dari pulp (bubur kertas), yang terbuat dari bahan kayu, bubur ini berwarna coklat tua, untuk membuat serat pulp itu berwarna putih, digunakan sejenis bahan kimia pemutih yang diperbuat daripada sebatian klorin yang sangat pekat. Sayang dalam proses , klorin ini tetap tertinggal dalam produk kertas kerana tidak dilakukan penetralan kerana biayanya sangat tinggi. Kertas semacam inilah yang kemudian digunakan sebagai poket teh celup.
Elakkan merendam poket teh terlalu lama, kerana anda tentu berfikir bahawa semakin lama anda tenggelamkan teh celup itu dalam air panas , semakin banyak sari teh yang tertinggal dalam cawan anda. Namun yang terjadi justru sebaliknya. Akan semakin banyak kandungan klorin di kantong teh celup yang larut dalam teh anda, apa lagi kalau anda merendamnya lebih dari 3 minit.
Dalam industri kertas, klorin memang biasa digunakan sebagai bahan insektisida, disinfektan, pengawet, pembersih dan pemutih kertas, yang kemudian digunakan untuk membuat tissue, popok, kain dan sebagainya; juga penyepit kayu sekali pakai, oleh sebab itu di Cina, penyepit jenis ini dilarang digunakan. Kenapa? Mengikut kajian, dipercayai ada kaitan antara turun klorin dalam tubuh dengan kemandulan lelaki, lahir cacat, keterbelakangan mental serta kanser.

Jadi apa jalan keluarnya?
  1. Jangan terlalu lama menenggelamkan teh celup di dalam air panas, jangan lebih dari 3 minit.
  2. Elakkan penggunaan teh celup, sebagai gantinya, kembali seperti dulu, dengan menggunakan teh tubruk, atau teh jag, kalau mau lebih nikmat lagi, lakukan ritual minum teh seperti di China, Korea atau Jepun, ini boleh menenangkan dan meningkatkan rasa hormat kepada orang lain, kerana pada intinya, upacara minum teh adalah penghormatan kepada orang yang dilayani, sekaligus memberikan penghormatan kepada orang yang diberi kesempatan melayani, dengan menuangkan teh ke dalam mangkuk rakan di hadapannya.
Lindungi keluarga anda dari gangguan kesihatan di masa depan. Elakkan teh celup atau produk lain yang mengandungi klorin.
http://haxims. blogspot. com/2010 / 06/teh-celup- berbahaya-bagi-kesihatan. html

No comments:

Related Posts with Thumbnails